Afdichtingen / Speedi sleeve

Oliekeeringen

Oliekeerringen zijn roterende afdichtingen. Ze worden voor het afdichten van roterende of zwenkende machinedelen gebruikt, hoofdzakelijk bij assen. De toepassingsgebieden van de oliekeerring zijn divers en bevinden zich op alle niveaus van de machine- en apparatenbouw. De buitenmantel garandeert een veilige statische afdichting en zorgt ervoor dat de oliekeerring vast zit in het huis. De buitenmantel is van metaal of ommanteld met een elastomeer. De verstevigingsring geeft de oliekeerring de nodige stabiliteit. De afdichtingslip wordt voorzien van een veer. Daardoor wordt de roterende druk van de afdichtingslip gerealiseerd. Naar keuze kan er een stoflip worden gebruikt bij de oliekeerring, die het vuil of stof van buiten tegenhoudt.

Toepassingen voor oliekeerringen

Deze as-afdichtingen worden toegepast in de bouw van motoren, industriële aandrijvingen, reductiemotoren, elektrische motoren, verbrandingsmotoren, pompen, aandrijfsystemen, landbouwmachines, bouwmachines, huishoudelijke apparatuur, wasmachines (voor huishouden en industrie), vaatwasmachines, grote machines, walsmachines, scheepsbouw en windkrachtcentrales etc.

Uitvoeringen van oliekeerringen

We onderscheiden deze as-afdichtingen in drie basistypen. Het type R heeft een elastomeer buitenmantel, die een zeer goede statische afdichting garandeert. Het type RP is gekenmerkt door een elastomeer  buitenmantel met extra stoflip.

Materialen oliekeerringen

Deze roterende afdichtingen zijn verkrijgbaar in diverse materialen, zoals NBR, FKM, VMQ, ACM, EPDM, HNBR, etc.. Voor as-afdichtingen die goed onder bijzondere omstandigheden dienen te functioneren hebben wij een leveringsprogramma van Garlock-PS Seals. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn in de voedingsmiddelenindustrie of bij toepassingen met hoge omtreksnelheid, hoge druk, schurende en agressieve media, drooglopen en/of extreme temperaturen.

O-ringen

O-ringen zijn gesloten kringvormige afdichtingen, waarvan de werking berust op de O-ringen vervorming van de doorsnede. O-ringen worden eindloos geproduceerd van elastomeer materialen, zoals NBR, FKM (Viton), EPDM enz., door vulkanisering in matrijzen. De eenvoudige vorm en de betrouwbaarheid van de afdichtingfunctie van O-ringen is geniaal. O-ringen zijn daarom de meest gebruikte afdichting. De economische fabricage en de ongecompliceerde montage maken de O-ringen onovertroffen. De beschrijving van de O-ringen bestaat uit de afmetingen van de binnendiameter en de snoerdikte in mm met de materiaalaanduiding en de hardheid ervan.

Klik hier voor de catalogus voor o-ringen

Werkwijze

De afdichtingfunctie van de O-ringen ontstaat in ingebouwde toestand allereerst door samenpersing tussen twee respectievelijk meerdere elementen. In werking zorgt de druk van het medium voor de vervorming van de O-ringen en hiermee de afdichtingfunctie. Neemt de druk af tot “nul” dan gaat de vervorming ongeveer terug naar de ingebouwde toestand.

Afmeting en oppervlakte

De meting van de binnendiameter (d1) wordt bij voorkeur uitgevoerd met behulp van een meetkegel. Bij O-ringen met een binnendiameter groter dan 250 mm is een circometer een toereikend meetmiddel. De kleinere O-Ringen (minder dan 1 mm binnendiameter) worden gemeten onder een microscoop. De O-ring dikte wordt met een schuifmaat gemeten. Afwijkingen ten aanzien van vorm en oppervlakte. Dichtomatik streeft door overleg met klanten en producenten actief naar een perfecte productkwaliteit. De DIN-norn 3771 probeert een balans te vinden tussen een economische fabricage en acceptabele soorten fouten. In deel 4 beschrijft de DIN-norm 3771 soorten fouten en onderscheidt toelaatbare afwijkingen ten aanzien van vorm en oppervlakte volgens de kenmerken N en S. Het verschil van beide soorten bestaat uit de grootte van de toelaatbare afwijkingen. De kwaliteitsnormen van Dichtomatik voor standaard O-ringen zijn gelijk aan de DIN-norn 3771- 4 kenmerk N. Ook afwijkende technische specificaties zijn mogelijk.

Reparatie-sleeve

Beschrijving

Productgroep WSH, Reparatie-sleeve
Type R reparatie
Materiaal roest- en zuurbestendig staal 1.4301 (AISI 304)
Materiaal, montagehuls standaardstaal
1.0330 (AISI 1008)

Klik hier voor de catalogus reparatie-sleeve(speedy sleeves)
uitvoering met een dunne wand van 0,28 mm

SPEEDY SLEEVES CR

Een oliekeerring dicht alleen goed af als het loopvlak op de as voldoet aan bijzonder hoge eisen. Zo mag dit oppervak niet te glad of te ruw zijn,
mag geen bewerkingssporen of mechanische beschadigingen vertonen en dient geheel vrij te zijn van corrosie. Een Speedi-Sleeve is een
roestvaststalen (staal 304) huls met een loopvlak dat voldoet aan de allerhoogste eisen.
Zodoende is de Speedi-Sleeve een onderdeel dat bij een nieuwe as kosten bespaart, omdat aan de as zelf veel minder eisen gesteld behoeven
te worden.
Bij vervanging van een oliekeering die direct op een as liep, blijkt in de regel dat de keerring de as heeft beschadigd.
Hier is de Speedi-Sleeve ideaal, aangezien het niet noodzakelijk is de oude as te vervangen of te repareren omdat een Speedi-Sleeve, over de
as heengeschoven, een nieuw perfect loopvlak biedt. De wanddikte van de sleeve is extreem dun, zodat een nieuwe keerring met dezelfde
maat gemonteerd kan worden. In de praktijk is gebleken dat het oppervlak van een Speedi-Sleeve zulke uitstekende eigenschappen heeft dat
ze veel langer meegaat dan gewoonlijk gebruikte asmaterialen en dat hierdoor op onderhoud kan worden bespaard.

Quadringen

Quadringen zijn dubbelwerkende zelfdichtende vierlippenringen met
grote afdichtingsmogelijkheden voor zowel hydrauliek als
pneumatiek.
Ten opzichte van de O-ring heeft hij diverse voordelen.
Bij dynamisch gebruik komen deze voordelen het meest naar voren.

De O-ring kan gaan rollen in zijn groef, de Quadring echter gaat
schuiven, waardoor geen nadelige gevolgen ontstaan.
Door zijn vormgeving ontstaat minder wrijving en bij dynamisch
gebruik vormt hij zelf een smeergroef.
Ook het afdichtend vermogen van de Quadring ligt hoger dan bij de
O-ring.