Bel ons gerust: 0229-219666

Afdichtingen / Speedi sleeve

oliekkeerringen

De Oliekeerring

De Oliekeerringen worden als afdichting van roterende machineonderdelen gebruikt tegen media van binnen respectievelijk vuil van buiten. De keuze van de juiste Oliekeerring is afhankelijk van de bedrijfsparameters, zoals medium, temperatuur, omwentelingssnelheid van de as, druk als ook de omgevingsparameters aan de buitenzijde. De Oliekeerring bestaat uit een elastomeer gedeelte, een verstevigingsring en een veer. De buitenmantel garandeert een veilige statische afdichting en zorgt ervoor, dat de Oliekeerring vast zit in het huis. Daarbij kan de buitenmantel eveneens uit elastomeer of metalen bestaan. De verstevigingsring geeft de Oliekeerring de nodige stabiliteit. De afdichtingslip wordt voorzien van een veer. Daardoor wordt de roterende druk van de afdichtingslip gerealiseerd. Naar keuze kan er een beschermlip worden gebruikt, die het vuil of stof van buiten tegenhoudt.

 

Uitvoerringen
Men onderscheidt Oliekeerringen in drie basistypen. Het type WA heeft een elastomeer buitenmantel, die een zeer goede statische afdichting garandeert. Het type WB is gekenmerkt door een metalen buitenmantel, die ervoor zorgt, dat er een nauwkeurige passing in het huis is. Bij het type WC is een extra metalen ring ter versteviging aangebracht, die in geval van moeilijke montageomstandigheden en ruige omstandigheden geschikter is.

WA WB WC

Klik hier voor de technische gegevens van oliekeeringen
Klik hier voor de catalogus van oliekeeringen

Toepassing
Oliekeerringen worden als afdichting van roterende machineonderdelen, zoals bijvoorbeeld assen en naven in de meest verschillende branches toegepast:

in de aandrijftechniek, bijv. machinebouw, elektromotoren, verbrandingsmotoren
in pompen
in de landbouwmachine- resp. bouwmachine-industrie, waar ze blootgesteld zijn aan veel vuil en niet regelmatig onderhoud plaats hoeft te vinden voor een lange levensduur
bij huishoudelijke en industriële wasmachines (“witte industrie”), waar materialen vereist worden, die bestand zijn tegen hoge temperaturen, water en zeepsop
in de windmolenindustrie, scheepsbouw en bij walserijen

 


———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

o-ringen

O-ringen

O-ringen zijn gesloten kringvormige afdichtingen, waarvan de werking berust op de O-ringen vervorming van de doorsnede. O-ringen worden eindloos geproduceerd van elastomeer materialen, zoals NBR, FKM (Viton), EPDM enz., door vulkanisering in matrijzen. De eenvoudige vorm en de betrouwbaarheid van de afdichtingfunctie van O-ringen is geniaal. O-ringen zijn daarom de meest gebruikte afdichting. De economische fabricage en de ongecompliceerde montage maken de O-ringen onovertroffen. De beschrijving van de O-ringen bestaat uit de afmetingen van de binnendiameter en de snoerdikte in mm met de materiaalaanduiding en de hardheid ervan.

O-ringen

Klik hier voor de catalogus voor o-ringen

Werkwijze

De afdichtingfunctie van de O-ringen ontstaat in ingebouwde toestand allereerst door samenpersing tussen twee respectievelijk meerdere elementen. In werking zorgt de druk van het medium voor de vervorming van de O-ringen en hiermee de afdichtingfunctie. Neemt de druk af tot “nul” dan gaat de vervorming ongeveer terug naar de ingebouwde toestand.

Afmeting en oppervlakte

De meting van de binnendiameter (d1) wordt bij voorkeur uitgevoerd met behulp van een meetkegel. Bij O-ringen met een binnendiameter groter dan 250 mm is een circometer een toereikend meetmiddel. De kleinere O-Ringen (minder dan 1 mm binnendiameter) worden gemeten onder een microscoop. De O-ring dikte wordt met een schuifmaat gemeten. Afwijkingen ten aanzien van vorm en oppervlakte. Dichtomatik streeft door overleg met klanten en producenten actief naar een perfecte productkwaliteit. De DIN-norn 3771 probeert een balans te vinden tussen een economische fabricage en acceptabele soorten fouten. In deel 4 beschrijft de DIN-norm 3771 soorten fouten en onderscheidt toelaatbare afwijkingen ten aanzien van vorm en oppervlakte volgens de kenmerken N en S. Het verschil van beide soorten bestaat uit de grootte van de toelaatbare afwijkingen. De kwaliteitsnormen van Dichtomatik voor standaard O-ringen zijn gelijk aan de DIN-norn 3771- 4 kenmerk N. Ook afwijkende technische specificaties zijn mogelijk.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

 

dichtomatik

Reparatie-sleeve

 

Beschrijving

 

Productgroep WSH, Reparatie-sleeve
Type R reparatie
Materiaal roest- en zuurbestendig staal 1.4301 (AISI 304)
Materiaal, montagehuls standaardstaal
1.0330 (AISI 1008)

Klik hier voor de catalogus reparatie-sleeve(speedy sleeves)
Bedrijfsparameters
De bedrijfsparameters zoals temperatuur, omwentelingssnelheid en druk bepalen
de keuze van de toe te passen oliekeerring. In de regel is de WSH R toepasbaar
bij de bedrijfsparameters voor alle gangbare oliekeerringen.

Technische gegevens
Het loopvlak voor de oliekeerring is een essentieel element in het rotatie-
dichtsysteem en moet daarom aan een reeks technische eisen voldoen om een
goede dichtfunctie en een lange levensduur te bereiken.

Oppervlakteruwheidswaardes
Ra = 0,2 tot 0,8 µm
Rz = 1 tot 5 µm
Rmax ≤ 6,3 µm

Bewerking van het oppervlak
dralvrij geslepen

Hardheid van het oppervlak
HV 220 ( 95 HRB )
slijtvast bewerkt

Wanddikte
uitvoering met een dunne wand van 0,28 mm

Toepassing
Reparatie-sleeves WSH R worden toegepast ter reparatie van ingesleten loopvlakken op de as Zij bieden een voordelig alternatief voor de vervanging of kostbare nabewerking van de versleten as omdat ze eenvoudig over het versleten loopvlak worden geschoven. Diepe ingesleten sporen kunnen ertoe leiden, dat de oorspronkelijke afmeting van de oliekeerring moet worden vervangen door een oliekeerring met een kleinere binnendiameter, omdat bij de nabewerking van de as de oorspronkelijke diameter wezenlijk kleiner werd. Dit probleem van de ingesleten as op het loopvlak kan eenvoudig en pragmatisch worden verholpen door toepassing van de WSH R, zonder dat de as  gedemonteerd en kostbaar nabewerkt dient te worden of dat een andere
oliekeerring met een andere afmeting gebruikt dient te worden. U kunt dus in
geval van reparatie een oliekeerring met de oorspronkelijke afmeting gebruiken.

WSH R hulzen kunnen natuurlijk ook worden toegepast bij de productie van
machines, aggregaten of installaties; dit om de kostbare en gedeeltelijk ook
moeilijke bewerking van het loopvlak op de as te voorkomen.

Functie en voordelen
Door de toepassing van de WSH R in geval van reparatie wordt een foutloos functioneren snel en duurzaam hersteld.
De reparatie-sleeve wordt toegepast als loopvlak tegen de oliekeerring in het tribologisch rotatie-dichtsysteem, d.w.z. de WSH R is naast de oliekeerring en het gebruikte smeermiddel de derde belangrijke component.

 

Nieuws
Alle berichten >